Senast uppdaterad den 20 februari 2024
För att få schakta i mark som kommunen äger behöver du ansöka om tillstånd, bifoga en trafikanordningsplan (TA-plan) och ibland även söka markavtal.
I dokumentet "Schaktregler" kan du läsa om vad som gäller för att få schakta i kommunal mark. Det är viktigt att du läser igenom hela dokumentet innan du ansöker. Som anläggningsägare har du ansvar för att arbete på kommunal mark utförs enligt regeldokumentet. Du behöver få godkänt på din ansökan innan du får börja ditt arbete.
Du ska välja arbetsmetod utifrån att minimera störningar för boende och näringsidkare. Som anläggningsägaren ansvarar du för att informera alla som berörs av arbetat, till exempel Polis, Räddningstjänst, kollektivtrafiken, näringsidkare, fastighetsägare och annan ledningsägare.
Till varje ansökan som kan innebära en påverkan på trafiksituationen ska du bifoga en TA-plan. Du behöver skicka in din ansökan minst två veckor innan planerad byggstart.
Vid akuta reparationer ska du ansöka om schakttillståndet och TA-plan max tre arbetsdagar i efterhand.
Du betalar en avgift för att ansöka om schakttillstånd. Är beläggningen på marken tre år eller yngre betalar du en extra avgift för det.
Återställningskostnader
År 1: fem gånger återställningskostnad
År 2: fyra gånger återställningskostnad
År 3: två gånger återställningskostnad
Från och med år 4: en gång återställningskostnad
Om du inte skickar in din ansökan innan du börjar schakta, till exempel vid akuta schaktningar, tillkommer en avgift.
Taxor för schakning hittar du i kommunens dokument för taxor och avgifter.
Till kommunens taxor och avgifter
För att få lägga ner ledningar och anläggningar i kommunal mark ska ett markavtal tecknas mellan kommunen och ledningsägaren. I markavtalet regleras bland annat villkor och ersättning för upplåtelsen samt regler för framtida drift, underhåll och marktillträde. I vissa situationer kan ledningsägare vara skyldiga att informera om sina arbeten och erbjuda samordning med övriga ledningsägare och berörda kommunala förvaltningar. Ledningsägaren ansvarar för att teckna ett markavtal med kommunen innan arbeten på kommunens mark påbörjas. Avgift för nyttjande av kommunens mark kan komma att tas ut.
För att teckna ett markavtal, skicka ett mejl till sue@mark.se och uppge vad ärendet gäller, din fastighetsbeteckning och eventuell en karta.
Ansökan om schakttillstånd och trafikanordningsplan gör du via vår e-tjänst.
Till e-tjänsten för ansökan om schakttillstånd och trafikanordningsplan
Publicerad av: Marks kommun